cover

authors

Alin Popa

382 views

Cum a fost la Voltaj X Tour 2016 – Sala Polivalentă

decembrie 14, 2016
Share on Facebook443Share on Google+1Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

Concertul Voltaj X Tour a avut loc la Sala Polivalentă din București pe data de 16 octombrie 2016. Este una dintre cele mai mari producții din România din punctul de vedere al echipamentului video și de lumini, cu un design de scenă pe măsură. S-au folosit 223 de moving headuri, 58 de stroboscoape, cu un consum al luminilor de 260 kW.

Echipamentul folosit:

Moving lights:

  • 88 Clay Paky Sharpy
  • 24 Clay Paky Alpha Spot HPE 1500
  • 16 Clay Paky Mythos
  • 24 Clay Paky B EYE K10
  • 15 Clay Paky B EYE K20
  • 24 Martin MAC Aura
  • 16 Martin MAC 2000 XB
  • 16 Showtec Expression 6000 Q4 Zoom

Stroboscoape:

  • 30 SGM X-5
  • 28 Philips SL NITRO 510C

Blindere:

  • 64 Showtec Matrix 5×5 blinder
  • 13 Thomas 8-lite molefay

Control: 14 universes, 5.524 MA parameters

  • GrandMA2 full size – 1 buc
  • GrandMA2 on PC – 1 buc
  • Luminex MK2 – Artnet to DMX node

Rigging:

  • 44 buc 1 ton CM Lodestar și 1 ton Chain Master

Companiile care au contribuit la producția tehnică a evenimentului:

Paradigma Group, Marbo Trade, Bivolul, ASC Systems, Laser Shows, LED Management, Five’s International, Voltaudio.

Sunet: Adrian Meiroșu

Lumini: Dani Klinger

Video: Bogdan Mustățea, Silviu Mustățea

Lasere: Andy Faulkner


 

Dani Klinger, lighting&stage designerul concertului, ne-a povestit despre procesul de creație:

Structura de rigging s-a bazat pe Roof System PR10 de la Eurotruss datorită greutății mari care trebuia agățată, peste 17 tone, greutate care nu ar fi putut fi încărcată pe acoperișul Sălii Polivalente. Pe structura de cabluri a sălii s-au agățat doar cele 4 clustere de PA și cadrul de deasupra limbii din fața scenei. Configurația montată, PR10 cu deschiderea de 20 de metri, putea susține 12 tone. De altfel, chiar și așa, greutatea a pus o problemă, cele 14 tone (sarcină utilă plus structură) fiind descărcată pe 6 picioare în podeaua sălii. La baze au fost necesare plăci mari pentru distribuirea greutății pe podeaua Polivalentei. S-a folosit sistemul Ballast Safe pe structură de Layher. Pentru rigging s-au folosit 44 de motoare de 1 tonă.

 

Podiumul scenei a fost construit din Layer la înălțimea de 1,8 metri (structura centrală), respectiv 3 metri (zona din spate și lateralele). Dimensiunea scenei a fost de 30 x 12 metri. Pe centru s-a construit o limbă de 20 x 2 metri. Accesul în scenă s-a făcut de sub scenă printr-o deschidere centrală în spate, prevăzută cu două scări, design rezultat și în urma cerințelor ISU. Tot ca urmare a cerințelor ISU pentru avizarea scenei, secțiunea de Layher de scenă cu înălțimea de 3 metri din laterala stângă nu avea diagonale până la înălțimea de 2 metri pentru a permite evacuarea publicului pe sub scenă în caz că ar fi trebuit să fie folosită ieșirea de urgență din spatele scenei către tunelul spre exterior. Pe scenă, de la nivelui +1,8 metri la nivelul +3 metri accesul se făcea pe o scară centrală. La nivelul +3m se putea ajunge și folosind o rampă instalată până la holul de acces la nivelul I al Polivalentei.

 

Alegerea numărului și tipului aparatelor nu a fost o decizie atât de light design, cât mai mult o decizie de producție. Voltaj a făcut în ultimii 12 ani cele mai mari producții de concert din România. A fost trupa care s-a bazat în concerte pe montări grandioase, mult echipament, elemente în mișcare sau echipamente folosite în premieră în România. Este singurul artist român care, arătându-i o propunere pentru Stage Design sau Lighting Design, mă întreabă „Este suficient?” sau „Doar atât?”. 

Din acest motiv, nici această producție nu putea să fie diferită și cu siguranță trebuia să fie peste orice altă producție Voltaj anterioară. Prin urmare, a trebuit să adun un număr cât mai mare de aparate, de preferat beamuri, de preferat de puteri mari și pe cât posibil având un număr cât mai mare de unități ale aceluiași model. Pentru zilele necesare producției și tinând cont și de prețurile de închiriere, am ajuns la configurația prezentată mai sus, cu 223 de lumini mobile și 58 de stroboscoape.

Consola a trebuit să fie GMA2 full size deoarece numărul de parametri depășea cei 4.096 disponibili ai oricărei alte console. Cu cei 8.192 de parametri ai full size-ului am putut controla cei 5.524 de parametri ai aparatelor instalate. S-au folosit 14 universuri DMX, 8 dintr-un Artnet to DMX node Luminex MK 2 și 6 direct din ieșirile DMX ale consolei.

 


Photo credit : Andrei Mastan, iConcert

Scrie un comentariu

related post

Arta

Articole

Articole

Arta

Previous story Next story

t

o

p