Rembrandt_The_Light_Design

authors

Silvana Dulama

category

Arta, Articole
46 views

Rembrandt – pictorul care s-a jucat cu lumina

ianuarie 26, 2017
Share on Facebook33Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

Într-o epocă în care Italia avea o influență majoră asupra artei din Europa, Rembrandt van Rijn refuză să se încadreze în tiparele impuse și decide să-și croiască propriul drum, propriul stil, propria marcă.

rembrandt_the_light_designModalitatea prin care Rembrandt a marcat arta și istoria artei are repercusiuni până în zilele noastre: până și cei care nu au aproape deloc contact cu arta au auzit de Rembrandt și de opera sa. Și să nu uităm că el este una dintre cele mai mari mândrii ale Olandei.

Forța creatoare a lui Rembrandt era fără limite, fapt redat prin abundența de desene și prin bogata operă care ne-a rămas drept moștenire: 700 de tablouri, 1000 de desene.

Rembrandt este mereu influențat de ceea ce vede în jurul său: moara tatălui său din Leyda, peisajele, Amsterdam, cartierul evreiesc în care a trăit, portul, prăvăliile etc. Este realist și își pictează țara, epoca, prietenii, pe el însuși, redă viața cu fidelitate. El transpune legendele biblice în viața cotidiană, în mediul țărănesc, caută pentru tablourile sale modele printre apropiați, mai ales printre evreii săraci din cartierul său, pictează chipurile așa cum le vede, cu bune și rele, cu griji și suferințe, fără a-i înfrumuseța pe cei cu titluri sau a-i urâți pe cei săraci.

De-a lungul carierei, pictorul rămâne fidel țelurilor și motivelor adoptate inițial. El consideră adevărul și sinceritatea mai presus de armonie și frumusețe, portretele lui dezvăluie persoana însăși, iar peisajele redau un dialog foarte personal, o corespondență între natură și simțirea umană. El pictează dinăuntru spre afară, pictează întâi cu sufletul și apoi cu ochii, reflectă în operă o imagine a vieții și a gândirii lui. La el descoperim o întâlnire între omul care gândește și omul care simte.

Una dintre mărcile operelor sale este lumina. Studiază foarte mult lumina soarelui și a lumânării și ajunge astfel să picteze „din lumină”. Francezii ajung să-l numească „luminist”, adică pictor care a inventat o lumină proprie. Această rază puternică îl ajută în oglindirea sufletului uman. Astfel, el ne dă senzația că niciun colț al inimii nu trebuie și nu va rămâne ascuns.Rembrandt_The_Light_Design

În reprezentările biblice, această lumină pare supranaturală. Pentru asta e suficient să ne uităm la câteva dintre operele sale, cum ar fi „Îngerul îl oprește pe Abraham să-l sacrifice pe Isaac Domnului”, „Îngerul plecând de la Tobias și familia lui”, „Înfățișarea lui Iisus la templu” etc.

Compoziția și desenul, coloritul, modul de a îmbrăca oamenii, alegerea stofelor, modul de drapare, toate acestea depind de lumină și de clarobscur. Artistul descoperă tehnica clarobscurului la Lastman și aceasta devine modalitatea principală prin care Rembrandt își va construi operele. Felul lui de a picta se orientează după clarobscur și după efectul pe care urmează să-l obțină. De altfel, și dezvoltarea lui poate fi urmărită în evoluția clarobscurului.

Koloff spune despre Rembrandt că „poartă sub mantaua sa lanterne ascunse, pe care le scoate brusc la iveală și ni le ține în obraz, astfel încât la început nu putem vedea nimic din atâta strălucire”. Clarobscurul este mijlocul pe care îl folosește pentru a-și atinge scopul. El se ghidează după următoarea idee: „Ceea ce e cufundat în lumină este ecoul a ceea ce e învăluit în întuneric. Ceea ce e învăluit în întuneric prelungește în invizibil ceea ce e cufundat în lumină.”

Un alt mijloc des folosit de Rembrandt este accentuarea dramatismului scenei. El redă punctul culminant din dorința de a realiza o puternică impresie asupra publicului, privitorul trebuie să devină martor ocular și să trăiască el însuși evenimentul, trezind astfel interesul.

E suficient să privim multe dintre tablourile lui Rembrandt („Ospățul lui Baltazar”, „Orbirea lui Samson”, „Măgărița lui Balaam se dă la o parte din fața Îngerului”) pentru a pătrunde în acțiune, pentru a ne pune întrebări, pentru a ne teme pentru soarta lui Samson, pentru a ne întreba ce pedeapsă va primi Baltazar.

Rembrandt învață de la Lasman să construiască acțiunea conform principiilor scenogrRembrandt_The_Light_Designafiei de teatru. Astfel, unul dintre cele mai importante detalii din tablourile sale este îmbrăcămintea. Ea depinde de clarobscur și este aleasă în așa fel încât lumina să poată fi redată cât mai expresiv.

Urmează un studiu asiduu în acest domeniu, caută să redea caracterul epocii și al locului cu fidelitate. Pentru asta, el se inspiră de la cei din jurul său, evreii, și de la cultura acestora. Pe Iisus și pe ai săi îi imbracă în modestele mantale ale evreilor din Amsterdam, pe patriarhi în somptuoasele veșminte ale orientalilor din vremea sa. Stofele sunt alese în funcție de efectul deosebit pe care îl pot reda atunci când lumina cade pe ele, iar drapajele hainelor sunt realizate în așa fel încât să redea cele mai interesante umbre.

Nimeni altcineva nu a reușit să găsească un mod mai original de a reprezenta lumina, de a-i oferi importanța cuvenită. Pentru că ce ar fi viața fără lumină?

Sursa foto: Wikipedia

Scrie un comentariu

related post

Articole

Articole

Articole

Arta

Previous story Next story

t

o

p