IMG_1439

authors

Alin Popa

89 views

The Art of Light On Stage – de Yaron Abulafia

mai 9, 2017
Share on Facebook79Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

Arta luminii pe scenă – Yaron Abulafia

Premiatul designer Yaron Abulafia are la activ peste 200 de performance-uri, instalații, concerte și emisiuni TV la nivel internațional. A lucrat ca designer pentru Staatsballett Berlin, English National Ballet, Nederlands Dans Theater, Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca în România, Rambert Dance Company, Opera Ballett am Rhein Dusseldorf, Compañía Nacioanl de Danza Spania și Ballet BC în Vancouver, la care se adaugă multe altele.

În cartea sa The Art of Light on Stage („Arta luminii pe scenă”), Abulafia își îndreaptă atenția spre noile tendințe ale designului luminii pentru performance-uri ‘post-dramatice’ contemporane, abordând designul luminii din perspectiva semioticii și a fenomenologiei, cu trimiteri la științele cognitive și artă. Abulafia introduce un cadru conceptual pentru analiza experienței corporale, a sensului și a autonomiei luminii în performance-urile contemporane, considerând lumina a fi un performer și un sculptor al percepției spațiale. În studiile academice – cât și în designurile sale – Abulafia explorează ‚performativitatea’ luminii, examinează limitele autonomiei sale în funcție de contextul narativ și urmărește să îmbine dramaturgia luminii cu potențialul creativ al celorlalte medii.

Abulafia este un lector foarte căutat de universități și academii de artă din întreaga lume. El deține un doctorat, o diplomă de master în scenografie și o licență în teatru. Abulafia a avut onoarea de a participa în calitate de membru al juriului în cadrul celei mai notabile expoziții internaționale de design artistic – World Stage Design 2013 – organizat de OISTAT din patru în patru ani.

Letter-off-1

               Letter Off-, Grand Theatre, Groningen, 2007. Director, Light, Scenography&Costumes Yaron Abulafia. photo by Karel Zwaneveld

Salutare, Yaron! Ai niște proiecte de lumini de scenă extraordinare. M-am tot uitat la fotografiile de pe site-ul tău. De cât timp lucrezi cu lumina?

Lucrez cu lumina de 20 de ani. Studiind pictura și sculptura, am descoperit luminile de scenă la vârsta de 17 ani. Mi-a venit foarte ușor să lucrez cu culori și lumină. Lumina este un mediu fascinant, un instrument care creează atmosfera și influențează trăirile spectatorilor. La început o foloseam intuitiv, într-un mod mai degrabă naiv; m-am ocupat de lumini la spectacolele organizate de școală, după care, încet-încet, am început să colaborez cu companii de teatru și comerciale în diferite tipuri de producții.

ATESBA-23

 And the Earth Shall Bear Again, by Itzik Galili, Theatre Royal, Glasgow, photo by Amber Hunt

Ne-ai putea recomanda câteva universități în care studenții pot învăța despre designul de lumină?

Da, întrucât am vizitat destule, sunt mai multe instituții pe care le pot recomanda, dar consider că studenții pot face o alegere bună doar dacă merg dincolo de programul de studiu. Aceștia ar trebui să găsească universitatea potrivită ținând cont de mai mulți factori: conținutul și structura programului, tipurile și stilurile de performance-uri în care vor să se specializeze, mediul cultural și tradițiile artistice ale țării în care universitatea ține cursurile și posibilitatea de a vedea (și studia) lucrările unor artiști renumiți la nivel internațional. Studenții au așteptări diferite, așa că fiecare va aprecia alte lucruri la programele de studiu și instituții. Printre altele, Royal Central School of Speech and Drama din Londra și Academia de Teatru a Universității de Artă din Helsinki au programe foarte bune (și foarte diferite).

 

Numește trei corpuri de iluminat pe care le-ai lua cu tine pe o insulă pustie.

BMFL Blade – ROBE

Svoboda – ADB

Elidy PSX9 – Chromlech

 

Ai lansat o carte despre lumina de scenă. Cine ar trebui să o citească?

Această carte este pentru oricine este interesat de rolul creativ pe care îl joacă designul de lumină în spectacolele contemporane de operă, teatru și dans. Introduc și analizez căile fascinante în care unii dintre cei mai proeminenți artiști de teatru folosesc astăzi lumina în producțiile lor pentru a ne stimula imaginația, a crea experiențe corporale și noi înțelesuri.

Ceea ce face ca această carte să fie unică este că scriu despre lumină din perspective fenomenologice, semiotice și poetice, făcând trimiteri la studii cognitive și neuroștiințe care au legătură cu arta. The Art of Light on Stage: Lighting in Contemporary Theatre se ocupă de abilitatea luminii de a funcționa ca un performer și de a crea dramaturgie vizuală. Această carte este mai puțin despre munca mea și mai mult despre domeniul designului de lumină în performance-ul contemporan.

Cartea va fi de interes pentru scenografi, designeri de lumină și costume, regizori și coregrafi, dramaturgi, studenți, precum și pentru tehnicieni a căror activitate și domeniu de studiu se apropie de operă, teatru și dans.

De la publicarea sa în sezonul 2015/6, cartea a fost prezentată în următoarele țări / institute / evenimente:

  • Prague Quadrennial, Praga (Republica Cehă)
  • Londra – the Royal Opera House, Covent Garden (Regatul Unit)
  • Conferința anuală USITT, Salt Lake City (SUA)
  • Tel Aviv – Israeli Opera (Israel)
  • Beijing, the 3rd Chinese Stage Expo (China)
  • Helsinki (Finlanda)
  • Madrid – Conferința AFIAL (Spania)
  • Festivalul Internațional de Teatru Sibiu (România)
  • Stockholm (Suedia)
  • Amsterdam Stadsschouwburg (Olanda)
  • Liverpool Institute of Performing Arts (Regatul Unit)
  • Kadja – Festivalul Internațional de Dans Contemporan, Vilnius (Lituania)

Următoarele evenimente vor avea loc la:

  • Linnatheater – Tallinn, Estonia, pe 11 mai 2017
  • Teatrul Bulandra, București, România, pe 15 mai 2017
  • SET | STAGE | SCENERY, Berlin, Germania, pe 22 iunie 2017

Alte câteva vor fi anunțate în curând.

the-art-of-light-on-stage

Care crezi că va fi viitorul iluminatului? În urmă cu 40 de ani, aveam PAR64 și câteva filtre. Acum există o mulțime de becuri LED, lămpi cu descărcare, capete mobile. Cu toate acestea, ce lipsește acum? Ce tip de lumină te-ar ajuta la design?

Deși gama de instrumente de iluminat a evoluat permanent de la introducerea luminii electrice în teatru, după inventarea becului electric în 1879, ritmul de creștere nu a fost niciodată așa de rapid ca în ultimul deceniu. În prezent avem numeroase instrumente la îndemână pentru design și cu siguranță vor apărea altele noi până la publicarea acestui interviu. Cu toate acestea, în ceea ce privește calitatea designului de lumină de scenă, eu cred că aceasta va depinde întotdeauna într-o mai mare măsură de capacitatea designerilor de a stimula imaginația.

Acest lucru poate fi realizat cel mai bine prin colaborarea deplină cu întreaga echipă de creație încă de la început, pentru a crea dramaturgia luminii în spectacol. Ceea ce trebuie să îi facă lumina spectatorului este mai important decât felul în care arată lumina.

Folosirea luminii ca o forță creativă într-un spectacol – ca un mijloc de a crea experiențe corporale și expresii semnificative, mai degrabă decât simpla senzație de frumusețe și efect de atmosferă – va deschide calea către o recunoaștere mai largă a ideii că designul de lumină este o formă de artă. Voi elabora acest subiect în cadrul evenimentului care va avea loc la teatrul Bulandra pe 15 mai.

 

Vizitați site-ul lui Yaron aici: www.yaronabulafia.com

 

Scrie un comentariu

related post

Arhitectura si design

Articole

Articole

Artizanat

Previous story Next story

t

o

p